VIENNA LIFE2019-06-12T09:21:06+02:00

Czym właściwie jest Świadczenie Wykupu?

W związku z ugruntowaniem się linii orzeczniczej dotyczącej abuzywności tzw. opłat likwidacyjnych pobieranych z rachunku Klientów w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy (polisolokaty), Towarzystwa Ubezpieczeniowe podjęły działania mające na celu sformułowanie postanowień Ogólnych Warunków Ubezpieczenia w taki sposób, by przy bliższym zapoznaniu z ich treścią nie można było zarzucić stosowania obciążeń likwidacyjnych w przypadku rezygnacji z produktu. Jednym z takich rozwiązań było wprowadzenie przez Vienna Life do oferowanych polisolokat Świadczenia Wykupu.

Świadczenie Wykupu w praktyce prócz samej nazwy nie różni się dalece od opłaty likwidacyjnej. Mechanizm jego działania polega na procentowym ustaleniu wartości potrącenia środków z rachunku konsumenta w przypadku wcześniejszego zrezygnowania z opłacania składek inwestycyjnych lub wypowiedzenia umowy ubezpieczenia (np. przed upływem 10/15 lat). W takiej sytuacji nawet w przypadku spadku wartości udziałów, w które są inwestowane składki Klienta brak jest możliwości wypowiedzenia umowy i wypłaty zgromadzonych na rachunku udziałów środków.

Zazwyczaj przy rezygnacji konsumenta z dalszego uczestnictwa w inwestycji Vienna Life określała ile % środków zgromadzonych na rachunku zostanie ostatecznie wypłacone. W omawianym wyżej sprawie wysokość Świadczenia Wykupu wynosiła 71%. Tym samym w związku z rozwiązaniem umowy Vienna Life potrącała z rachunku naszego Klienta niemalże 1/3 środków, które się tam znajdowały.

Należy zatem podkreślić, iż procentowe ukształtowanie postanowień umownych, które bez względu na wartość rachunku umożliwiają potrącenie bliżej nieokreślonej kwoty (równie dobrze może dojść do potrącenia 30% z 10.000,00 zł jak też 30% z 100.000,00 zł) stanowi klauzulę niedozwoloną.

Jak widać na skutek szerokiej argumentacji przygotowanej przez nasz zespół prawników sądy obu instancji przychyliły się do prezentowanego stanowiska i umożliwiły odzyskanie zatrzymanej kwoty – tym samym umożliwiając Klientowi bezpieczną rezygnację z niekorzystnego produktu.